Prosty język w Urzędzie
Na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach powstało internetowe Centrum wsparcia językowego dla obywatela i urzędnika „Prosty język w urzędzie”. Centrum dostępne jest na stronie Instytutu Literaturoznawstwa i Językoznawstwa UJK (https://ilij.ujk.edu.pl/ ).
Jest to inicjatywa mająca sprzyjać redukowaniu komunikacyjnych barier między obywatelami a instytucjami publicznymi. Na stronie Centrum obywatele korzystający z usług Urzędu mogą zadać pytanie dotyczące terminologii prawnej, prawniczej i administracyjnej. Pracownicy Urzędu mogą uzyskać porady językowe i stylistyczne wspomagające wdrażanie zasad ogólnoświatowego ruchu prostego języka (Plain Language).
Główna idea projektu:
Korzystasz z usług urzędu? Nie rozumiesz jakiegoś terminu prawnego lub wyrażenia w dokumencie, który otrzymałeś? A może jesteś urzędnikiem i chcesz mieć pewność, że Twoje wypowiedzi są poprawne i zrozumiałe dla klientów urzędu? Napisz do internetowego Centrum wsparcia językowego dla obywatela i urzędnika, a uzyskasz odpowiedź napisaną w prostej formie, tak abyś mógł wszystko zrozumieć. Jesteś klientem urzędu? Zadaj pytanie w zakładce „Strefa Obywatela”: https://ilij.ujk.edu.pl/strefa-obywatela-pytania/ . Jesteś pracownikiem urzędu? Zadaj pytanie w zakładce „Strefa Urzędnika”: https://ilij.ujk.edu.pl/strefa-urzednika-pytania/ .
Zespół „Prostego języka w urzędzie”